De små forskelle

lørdag den 21. maj 2011

Smarte outfit, cykelture og islamisk festival

For et par dage siden skinnede solen så skønt fra morgenen af efter den forrige dags regn, så jeg iførte mig min (synes jeg selv) ret smarte stribede "shorts-og-top-i-én-dragt". Da det lidt senere bankede på døren og jeg åbnede for et par damer, som kom forbi med kirkebladet, sagde den ene til den anden: "Åh - hun er ikke engang kommet i tøjet endnu!" - Herefter tog jeg pænt imod både blad og hentydning og revurderede tøjvalget engang. Men vejret er bare skøøønt - og det er fantastisk at stå op om morgenen og vide, uden at have kigget ud, at solen bare skinner fra en nærmest skyfri himmel!

Lørdag morgen havde jeg meldt mig til en guidet mountainbike-tour i området, og havde fået at vide, at det bare ville være en stille og rolig tur på 20 km... Men for det første, da jeg mødte op, fandt jeg de øvrige deltagere i komplet cykeloutfit med klik-sko, trøjer med lommer til vandflasker og de der cykelbukser, som gør, at man ikke slider sin egen ende op. Der var ca. 35 deltagere og det eneste andet hunkønsvæsen udover undertegnede var en toptunet chick med solbriller, matchende resten af outfittet helt ned til spænderne på cykelskoene. Så stod jeg ellers der midt i mængden med mine store turistsolbriller i panden og i det tøj, jeg bruger til mit tirsdags- og torsdagsgymnastik! Men vi kom afsted og første stop var allerede efter 3 minutter fordi jeg, uden at opdage det, havde tabt mine kæmpebriller og nogle af de andre var ved at køre over dem...flot! Nå, MEN bortset fra outfittet og brille-tricket for opmærksomhed, var det en super fed tur på små hullede og stenede stier imellem oliventræer og marker med heste og nyklippede får. Turen var dog noget hårdere end hvad jeg havde forventet, og jeg skulle kæmpe mig op ad de mange bakker i stædighed da jeg ikke ville være blandt de sidste i gruppen - i dén forbindelse tror jeg flere af de andre var lettere bekymret for mig, da jeg har det med at blive knaldrød i hele krydderen efter en smule fysisk anstrengelse. Men heldigvis havde vi en følgebil med vand, appelsiner og bananer - alt hvad man behøver, lige før man er på vej til at kradse af!




Efter cykelløbet tog vi til byen Mertola, som ligger lidt over en time herfra. Her afholdes islamisk festival hvert andet år, hvilket heldigt nok faldt lige præcis igår. Mertola er i forvejen en rigtig fin lille by, og denne weekend forvandlet til arabisk markedsplads var den helt fantastisk. Gaderne var overdækket af klæder i alle farver og overalt duftede der fra de små boder af kager, krydderier og en hel masse andet og i de forskellige telte kunne folk sidde på gulvet og ryge vandpiber og drikke te. Senere var der koncerter ved foden af borgmuren, hvor en kæmpe flod løber gennem byen - smukt!




Ingen kommentarer: